4 kurer mot ledvärk

Oavsett bakomliggande orsak är det inget vidare kul med ledvärk. Tro oss, vi vet! Smärtorna blir särskilt jobbiga när man hamnar i en ond cirkel. Hur bryter man cirkeln både för att förhindra framtida värk och lindra smärtorna här och nu? Läs våra 4 tips på kurer mot ledvärk!

1. Motion och rörelse

Det finns dagar då man ska lyssna på kroppen och låta den vila sig så smärtfri som möjligt. De allra flesta dagar är dock motion och rörelse den bästa kuren. Du behöver inte pressa kroppen. En kort promenad på tre minuter, ett par qigongövningar eller att sträcka ut kroppen kan räcka för stunden.

2. Värme och kyla

Värme och kyla är beprövade metoder mot ledvärk och används flitigt som smärtbehandling inom sjukvården. Huruvida dina leder mår bäst av värme eller kyla är dock väldigt individuellt. Exempel på värmebehandling är värmekudde och att ta ett bad, kyla kan du få på motsvarande sätt. Prova exempelvis en kylpåse.

3. Sömn och avslappning

Det gäller att hitta en balans mellan rörelse och vila – vikten av vila ska inte underskattas. När du är stressad och spänd blir ledvärken i regel värre och om du har sömnsvårigheter kan det leda till utbredd smärta, om du nu inte redan har ont. Gör avslappningsövningar, träna på djupandning, ligg på spikmattan eller blunda i soffan en stund. Se över sömnrutinerna så att du får bra sömn.

4. Kost och näring

Det finns ingen universell kost för alla med ledvärk. Du får helt enkelt prova dig fram och se vilken diet som passar dig bäst. Däremot finns det tydliga tecken på att en näringsfattig kost kan skada brosken i kroppen, den mjuka och skyddande bindväven vid lederna. Gurkmeja, ingefära, mandlar och kokosolja är exempel på broskstärkande livsmedel. Att sluta äta fläskkött – enligt reumatologernas direktioner – kan också ha en positiv effekt på den allmänna ledhälsan.

Vi hoppas att våra tips på kurer mot ledvärk ska ge dig lindring och hjälp att förebygga smärta i kroppen. Om värken är långvarig bör du be sjukvården utreda den.